Bookowski.

Pierwsza dla mnie była „Z szynką raz”. Gdzieś między pierwszą a drugą klasą liceum. Pozostałości różowych okularków z gimnazjum zdążył tym Bukowski zmiażdżyć. To jak pisał. To co pisał. Trafiało.

„No money, no job, no rent. Hey, I’m back to normal. ” – Barfly (1987)

Nie chodzi tu o przekleństwa, tematykę chlania i rozbojów czy przerost ego. Chociaż dużo tego jest w książkach Charlesa. We mnie uderzała jego samotności, odmienność i szczerość. Brutalne obrazoburcze twory stu stronicowe. To nie coś co czyta się dzieciom do poduszki. Tak jak wielu dobrych autorów Bukowski i jego przemyślenia zostają z czytelnikiem na dłuższy czas. Teraz, po paru latach, potrafię stwierdzić, że trochę z nich wyciągnąłem. Szczególnie, że przeczytałem wszystko co mogłem tylko dostać w swoje ręce.

Co nie zmienia faktu iż Bukowski człowiekiem przyjemnym nie był. Nie chodzi tu tylko o fizyczność o której sam krytycznie się wypowiada. Dla leniwych na youtube widnieje parę wywiadów z nim (i wystąpienie w tv). Przybliży wam charakter człowieka i pewnie pomoże w jego znienawidzeniu.

Ten wpis nie powstał z czystej chęci wspomnienia o jednym z moich ulubionych pisarzy. Tak samo jak obrazki, które pojawiają się na fb. Chodzi tutaj o ze rocznicę urodzin Bukowskiego. Spóźniłem się z tym bardziej internetowym uhonorowaniem, wszak termin to 16 sierpień. Wtedy, jak wielu, wolałem się za niego napić. Pytanie czy cokolwiek z tego ma znaczenie? – Nie. Myślę, że gdyby Bukowski miał okazję widzieć jak ludzie patrzą na jego twórczość i na niego po śmierci, zrobiłby to samo co za życia. Urżnął się jak świnia, zdjął spodnie i olał najbliższą ścianę.

Do końca tygodnia wpadnie jakieś głębsze przemyślenie o książkach, utworach. Bo chcę.

Skomentuj

